Aktualności

 

Świąteczne przepisy na Boże Narodzenie 2017

 

 

Aromatyczny kurczak w pomarańczach

Składniki na 4-6 porcji: pierś z kurczaka 600 g, 3 pomarańcze, 1 łyżeczka miodu, 1,5-2 łyżki sosu sojowego, 1 łyżeczka tymianku, 2-3 łyżki soku z cytryny, 1-2 ząbki czosnku, sól.

Przygotowanie:
Marynata: wycisnąć sok z 2 pomarańczy, zrobić marynatę dodając sok z cytryny, miód, sos sojowy, zmiażdżony czosnek, sól i suszony tymianek. W naczyniu żaroodpornym piersi z kurczaka zalać marynatą i wstawić do lodówki najlepiej na całą noc, minimum na 2 godziny.

Kurczaka w marynacie wstawić w naczyniu żaroodpornym do nagrzanego do 180 C piekarnika. Od czasu do czasu polewać sosem. Po ok. 20 15-minutach przełożyć piersi na drugą stronę, dodać plastry z trzeciej pomarańczy (dobrze obrać z białych skórek) i piec kolejne 15-20 minut, raz na jakiś czas polewając mięso marynatą.

Podawać np. z ryżem, najlepiej brązowym lub z komosą ryżową i z surówką np. z białej rzodkwi (biała rzodkiew, sok z cytryny, jogurt grecki, natka, sól, pieprz).

 

 

Dorsz z piekarnika w porowym sosie

Składniki na 4-6 porcji: filety z dorsza ok. 600-800 g, 2 pory, jogurt naturalny 150 ml, śmietana 12% 2 łyżki, masło 1 łyżeczka, sok z cytryny, czosnek 2-3 ząbki, przyprawy: pieprz najlepiej biały, sól.

Przygotowanie: filety podzielić na kilka części po ok. 150-200 g. Natrzeć je solą, pieprzem i skropić sokiem z cytryny. Rybę zawinąć w folię aluminiową, tak, aby sok nie wypływał podczas pieczenia. Ułożyć na blasze i wstawić do nagrzanego do 200C piekarnika. Piec ok. 20 minut. W tym czasie umyte pory pokroić na plasterki, czosnek przecisnąć przez praskę. Na roztopione masło wrzucić pora i czosnek, chwilę podsmażyć i podlać kilkoma łyżkami wody. Dusić pod przykryciem do miękkości na wolnym ogniu przez ok. 7-10 minut, aż pory będą miękkie, od czasu do czasu mieszając. Zdjąć z ognia. Gdy pory lekko przestygną dodać śmietanę, wymieszać, następnie dodać jogurt naturalny, doprawić solą i pieprzem. Gorącą rybę na talerzu polać sosem porowym.

Podawać np. z ugotowanymi całymi ziemniakami i surówką np. z białej kapusty z marchewką i jabłkiem.

 

 

Bigos wegetariański

Składniki: 1 kilogram kiszonej kapusty, 1 kilogram białej kapusty, 1kwaśne jabłko, 1 cebula, 6-7 śliwek suszonych, duża garść suszonych grzybów, 5-6 kawałków suszonych pomidorów, 2 łyżki sosu sojowego, 3 łyżki koncentratu pomidorowego, przyprawy: 4-5 ziaren pieprzu, 4 ziarna ziela angielskiego, 4 jagody jałowca, 3 listki laurowe, 1/2 łyżeczki słodkiej papryki, 1 goździk, 1 łyżeczka czarnuszki, 1 łyżeczka majeranku, 1 łyżka oleju, sól, woda z moczenia grzybów suszonych ok. 1-1,5 szklanki.

Przygotowanie: wieczorem, poprzedniego dnia, namoczyć grzyby, wodę zachować. Na oleju w dużym garnku z grubym dnem zeszklić pokrojoną w kostkę cebulę. Dodać kiszoną kapustę (wcześniej dobrze odcisnąć, a jeżeli jest bardzo kwaśna – przepłukać, można też trochę rozdrobnić, krojąc), wymieszać. Dodać posiekaną białą kapustę i starte jabłko. Dodać przyprawy, sos sojowy, koncentrat pomidorowy, pokrojone w paski śliwki, grzyby i suszone pomidory. Całość zalać wodą z moczenia grzybów. Dusić na małych ogniu mieszając od czasu do czasu przez kilka godzin (ok. 3-4). W razie potrzeby podlewać wodą. Na koniec ewentualnie osolić do smaku.
Bigos jest bardzo dobry na 2-3 dzień, warto więc przygotować go wcześniej.

 

 

Śledź w sosie curry

Składniki na 4-6 porcji: 6-8 filetów śledziowych, 1 łyżka oleju, koncentrat pomidorowy 2-3 łyżki, 2-3 łyżki jogurtu naturalnego, 2 łyżki majonezu, 2 cebule, łyżeczka curry, pół łyżeczki słodkiej papryki.

Przygotowanie: Filety śledziowe wymoczyć w zimnej wodzie z sokiem z cytryny przez ok. 1 godz lub dłużej, jeżeli są bardzo słone. Cebulę drobno posiekać i zeszklić na oleju. Dodać koncentrat pomidorowy. Dusić przez kilka minut. Dodać słodką paprykę i curry. Jogurt dokładnie wymieszać z majonezem. Śledzie pokroić w kawałki. Wystudzić uduszoną cebulę z koncentratem. Wymieszać ze śledziami i z mieszanką jogurtu i majonezem. Dobrze smakuje na następny dzień.

 

 

Sałatka z pieczonym łososiem i mango

Składniki na 4 porcje: 2 filety z łososia po ok. 150 g, 1 nieduże dojrzałe mango (lub 2/3 dużego), 1 łyżka nasion sezamu, opakowanie mieszanki sałat z rukolą, sól, sok z cytryny, sos:2 łyżki soku z cytryny, 1 łyżka octu balsamicznego, 1 łyżeczka płynnego miodu, 1-2 ząbki czosnku, 2 łyżki oleju, ¼ łyżeczki musztardy, sól, pieprz.

Przygotowanie: łososia posolić, skropić sokiem z cytryny. Upiec w piekarniku przez ok. 15 minut w temperaturze ok. 180C (sprawdzić, czy jest upieczony). Wystudzić.
Przygotować sos: zmiażdżyć czosnek, rozetrzeć z solą, dodać pozostałe składniki, dobrze wymieszać w zamkniętym słoiczku wstrząsając. Do dużej miski wrzucić umytą sałatę, na wierzch położyć pokrojone w plasterki, wcześniej obrane mango, nieduże kawałki łososia, całość polać sosem, wymieszać i posypać sezamem. Można ewentualnie dodatkowo skropić sokiem z cytryny.

 

 

Kulki mocy

Składniki na ok. 20-25 sztuk (można zrobić więcej, jak mamy dużo gości, bo są pyszne)
1,5 szklanki mieszanki orzechów i pestek (nerkowce, migdały, laskowe, słonecznik), 1 szklanka płatków owsianych, 1,5 szklanka daktyli bez pestek, 1-2 szczypty soli, opcjonalnie można użyć przypraw, wg gustu: cynamon, imbir, kakao. Dodatki do obtaczania, wg gustu: sezam jasny i czarny, wiórki kokosowe, gorzkie kakao, starta czekolada, proszek z płatków różanych, proszek z liofilizowanych truskawek, zmielone orzechy itd.

Przygotowanie: daktyle namoczyć we wrzątku przez ok. godzinę. W blenderze zmiksować orzechy i płatki. Odcedzone daktyle (wodę należy zachować, bo może się przydać, gdyby masa była za sucha) zmiksować mikserem ręcznym. Połączyć dokładnie, najlepiej ręką, zmiksowane składniki, dodać sól i ewentualnie przyprawy. Gdyby masa była za sucha dolać odrobinę wody z moczenia daktyli, ale ostrożnie, żeby nie była zbyt wilgotna. Formować kulki wielkości orzecha włoskiego i obtaczać w ulubionych dodatkach. Tak przygotowane należy schłodzić w lodówce i również w lodówce należy je przechowywać.