Zupy

Zupa warzywno-rybna

Składniki na 2 porcje: 1 marchewka, 1 nieduża cukinia, pół dużej papryki czerwonej, 1 łodyga selera naciowego, 2 łyżeczki oliwy, kawałek pora, 1-2 ząbki czosnku, liści laurowy, ziele angielskie, koncentrat pomidorowy (do smaku, 1-2 łyżki) lub pomidory krojone z puszki ok. 100 g, chuda ryba np. morszczuk lub mintaj (może być mrożona lub świeża) ok. 200 g, sól, pieprz, tymianek, natka pietruszki, sok z cytryny, 1 łyżeczka masła. Przygotowanie: na oliwie podsmażyć pokrojonego pora i przeciśnięty przez praskę czosnek, zalać wodą (ok. 600 ml), dodać pokrojoną w kostkę marchewkę, listek i ziele. Jak marchew będzie półtwarda, dodać … Więcej

Zupa ze szpinaku, brokuła i pora

Składniki na 2 porcje: 1 łyżka oliwy, spory kawałek białej części pora, ok. 20 cm, 1-2 ząbki czosnku (opcja), 400 g brokuła, 2 kawałki mrożonego szpinaku (ok. 100 g), 2 niepełne szklanki wody, sok z cytryny do smaku, sól i pieprz, jogurt naturalny 4 łyżki (2 łyżki na porcję), 2 łyżki sera serwatkowego (np. oryginalna ricotta lub ser serwatkowy typu włoskiego) – po 1 łyżce na porcję. Przygotowanie: w rondelku rozgrzać olej i wrzucić pokrojone w krążki pory. Następnie dodać czosnek przeciśnięty przez praskę. Dusić na wolnym ogniu, aż pory zmiękną (można dodać 1-2 łyżki wody). Dodać brokuł i wodę. Gotować ok. … Więcej

Zupa miso z łososiem, kalafiorem i szpinakiem

Składniki na 2 porcje: 200 g łososia, 100 g szpinaku, 200 g różyczek kalafiora, składniki na bulion: 700 ml wody, 1 łyżka sosu sojowego, 1 cm imbiru, gałązka trawy cytrynowej, 1 łyżka soku z limonki, dodatkowe przyprawy: 1 łyżka sosu rybnego, 1 łyżka pasty miso, 1 łyżka oleju sezamowego (zamiennie może być oliwa z oliwek), ew. świeża kolendra. Przygotowanie: ugotować bulion (do wody dodać składniki bulionu z wyjątkiem sosu rybnego i miso, zagotować , zmniejszyć ogień i dodać sos rybny i pastę miso. Gotować na małym ogniu przez 2-3 minuty. Dodać olej sezamowy. W oddzielnym garnku ugotować różyczki kalafiora. Z łososia … Więcej

Zupa z cukinii z fetą

Składniki na 1 porcję: 350 g cukinii, 1 łyżeczki oliwy, czosnek 1-2 ząbki, mały kawałek pora lub cebulka, przyprawy wg gustu (pieprz, ew. słodka papryka), ser feta light 40 g (lub zwykły 25 g) Przygotowanie: Pokrojonego pora / cebulę i czosnek podsmażyć na oliwie, ew. podlać odrobiną wody, dodać pokrojoną w grube plastry cukinię, zalać wodą (nieznacznie poniżej warzyw). Gotować do miękkości, ale nie za długo. Przyprawić do smaku (nie solić, bo feta jest słona). Zmiksować. Na wierzch pokruszyć fetę (lub pokroić w kostkę). Można posypać świeżymi ziołami. Można też fetę dodać przed miksowaniem i razem zmiksować.

Zupa krem z kalafiora z pestkami

Składniki na 1 porcję: 350 g kalafiora (może być mrożony), czosnek 1-2 ząbki, po kawałku cebuli i lub pora, przyprawy wg gustu (sól, pieprz), jogurt naturalny 1-2 łyżki, 1 łyżeczka uprażonych na suchej patelni pestek słonecznika (lub dyni, mogą też być płatki migdałowe). Przygotowanie: Pokrojoną cebulę i czosnek, wrzucić do garnka razem z kalafiorem. Zalać niewielką ilością wody. Gotować do miękkości, ale nie za długo. Przyprawić do smaku. Zmiksować. Na wierzch położyć 1-2 łyżki jogurtu naturalnego i posypać uprażonymi pestkami.